به گزارش شبنم ها، به نقل از تسنیم:
چند سالی است که با توجه به رشد جمعیت و افزایش استفاده از خوردوهای شخصی در شهر همدان ترافیک و آمد و شد مردم دچار مشکلات و چالشهای گوناگونی شده است و مجموعه مسئولان شهری با ارائه راهکارهای متفاوت بهدنبال حل این معضل بودهاند.
در همین راستا سال گذشته مسیر خیابان بوعلی حدفاصل آرامگاه بوعلی و میدان امام (ره) که از خیابانهای پرتردد شهر همدان میباشد تبدیل به پیاده راه شده که علیرغم ایجاد برخی مشکلات برای همشهریان و کسبه اما بهطور کل مورد رضایت مردم و مسئولان قرار گرفت و حال با تجربه انجام این پروژه در هفته گذشته با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی پروژه پیاده راهسازی خیابان اکباتان نیز آغاز شد.
همزمان با مراسم کلنگزنی این پروژه عدهای به نقد این پروژه پرداختن و موضوعاتی مانند عجله در اجرای پروژه و یا احتمال آسیب زدن این طرح به ثبت ملی میدان تاریخی امام(ره) را مطرح کردند.
در این گزارش و در گفتوگو با برخی اعضا شورای اسلامی شهر همدان و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مباحث مطرح شده بررسی قرار گرفته است که مشروح آن در ذیل میآید.
پیادهراه سازی خیابانهای اصلی شهر همدان از سال 84 تا کنون به تاخیر افتاده است
علی رحیمیفر عضوفعلی شورای چهارم و منتخب مردم همدان در دور پنجم شورای اسلامی شهر همدان در پاسخ به اظهارات برخی افراد اظهار داشت: طرح پیاده راهسازی خیابانهای رینگ اول همدان قرار بوده در سال 84 اجرا شود و اگر برخی به اجرای این پروژه آنهم بعد از این همه سال عجله کردن در کار میگویند من دیگر حرفی برای گفتن ندارم.
وی افزود: این سند در سال 86 در طرح تفضیلی بیان شده، شورای بالا دستی نیز آن را مطالعه و شورای عالی شهرسازی آن را مصوب کرده است به همین دلیل به نظرم الان برای اجرای این خیلی دیر شده چرا که باید زودتر از این اجرا میشد.
نماینده مردم همدان در شورای اسلامی شهر تصریح کرد: اینکه برخی افراد می گویند به جای اجرای طرح پروژههای نیمه کاره را تمام کنیم، عجیب است؟ چرا که در هیچ جای دنیا معمول نیست یک پروژه را نگه دارند تا دیگر پروژههای نیمه کاره تمام شود.
وی گفت: اگر اعتبار یک پروژه به صورت صد درصد تامین نمیشود نیز نمیتوان آن را یک شبه تمام کرد چراکه هر پروژه دارای برنامه زمان بندی است و اگر منابع مالی هم تامین باشد باید یک مدت زمان معقول را سپری کند.
رحیمیفر تصریح کرد: در حال حاضر برخی از پروژهها مشکل مالی ندارند و به دلایلی دیگری اجرای آنها متوقف میشود مثلا پروژه پارکینگ آقاجانی بیگ بیش از سه ماه معطل بحثهای میراث فرهنگی شد و مشکلش ربطی به مباحث مالی نداشت.
وی با تاکید بر لزوم قانون محوری تصریح کرد: به نظرم آنچه باید در اجرای پروژهها مورد توجه قرار گیرد احترام به قوانین بالا دستی و برنامه محور بودن است یعنی اگر پروژهای در برنامه آن سال قرار داشت و بودجه آن هم پیش بینی شده بود را باید اجرا کنیم.
بودجه پیاده راه اکباتان برای سال 96 پیشبینی شده است
منتخب مردم در پنجمین دور شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: بودجه پیادهراه سازی خیابان اکباتان در بودجه سال 96 آنهم در سال گذشته پیشبینی و مصوب شده است و در زمره پروژههای امسال قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه با توجه به لزوم برنامه محور بودن کار پیاده راه سازی خیابان اکباتان با تاخیر شروع شده و ما بخشی از فصل کاری را از دست دادهایم ابراز کرد: در حال حاضر کار با حضور معاون وزیر شروع شده و ان شاالله جز پروژههای فاخر و برجسته شهر همدان میشود.
رحیمیفر درباره اولویت داشتن اجرای این طرح نیز بیان کرد: براساس اسناد بالا دستی این پروژه زودتر از این باید انجام میگرفته است به همین دلیل دورههای قبلی نیز باید در باره اینکه چرا پروژه را در وقت خودش انجام ندادهاند پاسخگو باشند.
وی عنوان کرد: ما باید اهمیت اجرای برخی پروژهها را براساس اسناد بالادستی بسنجیم مثلا در بخشی از قوانین کشور فعالیتهای مغایر با محیط زیست ممنوع شده است پس حفاظت از محیط زیست در اولویت قرار میگیرد از طرفی در بحث شکوفایی شهری نیز یکی از مولفهها، پایداری زیست محیطی است برهمین اساس باید ببینیم پیادهراههای بوعلی، اکباتان و 4 خیابان اصلی شهر از این نظرچه وضعیتی دارند.
عضو شورای اسلامی شهر همدان افزود: بر اساس روال امروزی ما باید ضمن توجه به حفظ محیط زیست به سمت تحرک و پویایی شهروندان حرکت کنیم که از این منظر پروژه ساخت پیاده راه در این عرصه قرار میگیرد.
پیادهراه سازی در همدان تحرک و نشاط شهروندان و کاهش ترافیک را بهدنبال دارد
وی اظهار داشت: پیادهراه سازی خیابانهای اصلی شهرسبب ایجاد تحرک و نشاط در شهروندان شده و به نوعی با کاهش ترافیک به حفظ هوای پاک و سرمایههای تجدید ناپذیر ملی مانند سوخت های فسیلی کمک میکند.
رحیمیفر تاکید کرد: در کنار این موضوع پروژههایی مانند ساخت اتوبان، پارکینگ و غیره اشتیاق مردم به استفاده از خودرو که آنهم معمولا تک سرنشین استفاده میشود را در جامعه افزایش میدهد بنابراین وقتی این دست مباحث را کنار هم گذاشته و بررسی میکنیم آن وقت اهمیت ساخت پیادهراه نیز معلوم میشود.
وی بیان کرد: متاسفانه در برخی عرصه های مانند مباحث شهری و ساختمان سازی همه اظهار نظر میکنند در حالیکه وقتی کلیات طرحی مصوب میشود باید آن را به اهل فن که توانایی و صلاحیت انجام آن را دارند سپرد تا آنها به عنوان شرکتهای مشاور موضوع را بررسی و طرحهای اجرایی را ارائه دهند.
منتخب مردم در پنحمین دوره شورای اسلامی شهر همدان گفت: در مرحله مطالعه شهرداری و شورای شهر حق بررسی کار را دارد و اگر ایرادی ببینید وظیفه دارد آن را متذکر شود اما وقتی مشاور ایرادات را بررسی کرد و به صورت علمی و کارشناسانه به آن پاسخ داد باید طرح مصوب شده را با مسئولیت همان شرکت مشاور اجرا کرد.
وی با بیان اینکه در رابطه با پروژه پیادهراه سازی هم باید همین مراحل سپری شده باشد، ابراز کرد: وقتی پروژهای مانند پیاده راه سازی به مرحله اجرا میرود مسئولیت اجرا به شهرداری واگذار شده و وظیفه ما نیز نظارت بر عملکرد شهرداری است.
رحیمیفر با اشاره به برخی مشکلات پیادهراه سازی در جامعه و ایجاد نارضایتی در شهروندان تاکید کرد: این پروژه در مدت زمان کمتری اجرا شده و تمهیدات لازم برای رفع مشکلات در نظر گرفته شده است و از آنجائیکه این طرح ارزش افزوده بسیاری دارد قطعا کسبه این خیابان از آن منتفع میشوند.
وی با تاکید براینکه هم نمایندگان مردم در شورای شهر وهم شهرداری موظفند کار را زودتر به سرانجام برسانند افزود: پیشاپیش از مردم عذرخواهی میکنیم و امیدواریم با افتتاح این پروژه و عایداتی که نصیب شهروندان و کسبه میشود بتواند بخشی از این مشکلات را جبران کند.
عضو شورای اسلامی شهر همدان اظهار داشت: همه ما باید بر مدار قانون و برنامه محوری حرکت کنیم و در اجرای پروژههایی مانند ورزش همگانی، توسعه فضای سبز و غیره به طرحهای دارای اولویت اهمیت بیشتری دهیم.
وی گفت: در هنگام اجرای یک پروژه لازم است همه از شهرداری حمایت کنیم تا طرحها با قدرت انجام شوند چرا که تشکیک سبب کاهش انگیزهها در انجام کار میشود و این به صلاح شهروندان نیست.
ساخت پیادهراه خدشهای به ثبت ملی میدان تاریخی امام (ره) همدان وارد نمیکند
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز اظهار داشت: ساخت پیادهراه خدشهای به ثبت ملی میدان تاریخی امام (ره) وارد نمیکند چرا که قرار نیست آنجا ساخت و سازی انجام شود و پروژه عمرانی مربوط به کف معابر است.
وی افزود: نکتهای که در این حوزه میراث فرهنگی بر آن تاکید دارد این است که طرح اجرا شده باید با بدنه و بافت میدان همخوانی داشته باشد به همین دلیل نیز ما برای مطالعه و بررسی بیشتر از راه و شهرسازی خواستهایم طرح را در اختیار ما بگذارند.
ترابی با تاکید براینکه ما با ساخت پیاده راه موافقیم بیان کرد: با اجرای این طرح حداقل تردد وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین از خیابان اکباتان حذف و آثار تاریخی که زیر این خیابان قرار دارد نیز حفظ میشود.
وی تصریح کرد: از نظر ما ساخت این پیادهراه سبب میشود مردم به قسمت شمالی شهرستان کشیده شوند و از این طریق تپه هگمتانه نیز بینصیب نمانده و نیم نگاهی به آن میشود.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان درباره المان وسط میدان امام(ره) نیز اظهار داشت: ما درخواست کردیم المان وسط میدان که شامل سکوی اصلی بوده و مربوط به یک دوره خاص از معماری است حفظ شود.
10 میلیارد تومان بودجه به پروژه پیادهراه سازی همدان اختصاص یافته است
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهرهمدان نیز با بیان اینکه در طرح پیادهراه سازی، میدان امام به خیابان بوعلی، خیابان اکباتان و سپس به چهار خیابان دیگر وصل میشود، افزود: همه مسائل اجتماعی و فرهنگی و همچنین تامین بودجههای مربوطه مورد توجه قرار گرفته است.
کامران گردان با تاکید بر اینکه برای پیادهراه سازی میدان امام و خیابان اکباتان، 10 میلیارد تومان بودجه پیشبینی شده است، تصریح کرد: شهرداری منطقه یک نیز توافق کرده است از منابعی که خودش تعریف کرده در این پروژه هزینه کند.
گردان با بیان اینکه کسانی که پیش از این در رابطه با اجرای پروژه پیادهراه اظهار نظر کرده بودند اطلاعات دقیقی نداشتند، گفت: در جلسات مختلف مسائل بررسی شده و سعی میکنیم این بخش از پروژه را نیز با کمترین تنش عملیاتی کنیم.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان در رابطه با بازار آهن فروشان مستقر در خیابان اکباتان نیز عنوان کرد: با همراهی میراث فرهنگی راههای خروجی به منظور انتقال بار این صنف از داخل پارکینگ میراث فرهنگی جهت انتقال بار پیشبینی شده است.
وی با اشاره به اینکه زیرسازی خیابان اکباتان محکمتر از خیابان بوعلی است، افزود: با توجه به اینکه در این خیابان امکان تردد ماشینهای سنگین وجود دارد، علاوه بر زیرسازی، در ساعات مختلف به منظور تردد اجازه عبور داده میشود.
گردان با تاکید بر اینکه با پیادهراه شدن میدان امام شاهد زیباتر شدن المان این میدان نیز هستیم، تصریح کرد: المان فعلی به باغ موزه دفاع مقدس انتقال و طراحی خوبی در المان جدید شاهد میباشیم.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه در خیابان اکباتان با چهار نوع دستفروش روبرو هستیم، گفت: دستفرشان انگشتر فروش، ظروف مسی و صنایع دستی از دستفروشانی هستند که ساماندهی آنها در دستور کار است ولی چاقو فروشان و کهنه فروشان اجازه دست فروشی ندارند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم بهنظر میرسد طرح پیادهراه سازی رینگ اول خیابانهای منتهی به میدان امام(ره) همدان از سوی مسئولان حوزه شهری مورد قبول و رضایت قرار گرفته است اما لازم است مدیران شهرداری علاوه بر سرعت اجرای طرح بر مسائلی همچون ایجاد پارکینگ در رینگ دوم شهر،پیوست فرهنگی طرح پیادهراهسازی در دو خیابان بوعلی و اکباتان، انتخاب طراحی فاخر و زیبا با توجه به سابقه تاریخی و گردشگری شهر همدان و نیز در نظر گرفتن رفاه و سهولت کسبه و سایر مردم برای ایاب و ذهاب تدابیر لازم را در نظر داشته باشند.
انتهای پیام/
دیدگاه شما